26-11-2011 - Reisverslag uit Accra, Ghana van William & Nadiah - WaarBenJij.nu 26-11-2011 - Reisverslag uit Accra, Ghana van William & Nadiah - WaarBenJij.nu

26-11-2011

Door: William & Nadiah

Blijf op de hoogte en volg William & Nadiah

27 November 2011 | Ghana, Accra

Vanochtend hadden we om 6.45 afgesproken om met A.K. naar het voetbalveld te gaan. Maar we kennen hem langer dan vandaag dus wachten tot hij om 7 uur op de deur klopten, en gingen toen aankleden om een kwartier later te vertrekken. Aangekomen bij het koeienveldje was er nog niemand, dus keken we bij een wedstrijd op het grote veld. Na een tijdje kwamen er wat meer jongens op het kleine veldje en de wedstrijd begon. Na een uur of twee gingen we terug naar het hostel. ’s Ochtends viel het wel mee, maar om een uur of tien begint het al echt heet te worden.
William bleef relaxen terwijl Nadiah op zoek ging naar wat middageten, we hadden geen zin voor de zesde keer kip met rijst te eten. Maar terwijl er op sommige plekken overal vrouwen met citrussen en ananassen rondlopen, kon ik nu niks aan fruit vinden. Een beetje door de straat heen en weer lopend kwam er man naar me toe, die zich voorstelde als Kris en hij vroeg of ik iets zocht. Dus ik vroeg hem waar ze fruit verkochten, hij zei dat ze dat op dit moment niet deden, maar hij wel iemand kende die wat citrussen voor me had. Hij nam me mee een klein straatje in, en daar weer een steegje in naar een paar huisjes. Er waren wat kleine kinderen voor het huis aan het spelen en die renden meteen als een zwerm achter me aan, want een Obruni bij hun thuis was natuurlijk wel heel spannend. Ik mocht gaan zitten op een bankje en Kris sprak met de vrouw, ik denk de oma van de kinderen. Ze ging naar binnen en kwam even later terug met een grote emmer vol citrussen. Dit zijn een soort citroenachtige vruchten waarvan ze de buitenkant heel dun schillen en waar je alshetware het sap uit drinkt, heel fris en zoet! Echt ideaal in het warme weer. Kris vroeg hoeveel ik er wilde, en ik zei een stuk of vijf, maar dat was eigenlijk te weinig en ik eindigde met een plastic zak vol met zo’n vijfendertig citrusvruchten. Ik wilde betalen, maar Kris stond erop dat hij het zou betalen, want hij kreeg het voor een speciale prijs omdat hij een ‘familyfriend’was. Er was niet veel tegenin te brengen en hij stond er ook nog op om de tas te dragen. Hij was uiteraard veel sterker dan ik, dus hij vond het logisch om de tas te dragen. We liepen weer terug naar de mainstreet, en hij vertelde dat hij getrouwd was, twee kinderen en een winkel had waar hij mobiele telefoons verkocht. Ondertussen waren we bijna bij het hostel en hij zei dat hij eigenlijk onderweg was naar de kapper toen hij mij tegen kwam, ik zei dat hij nu maar naar de kapper moest gaan dan. En ik verder zou lopen, maar hij vroeg of ik meeging want anders moest ik nog met de citrussen lopen. Aangezien hij ook met mij naar de citrusvrouw was gegaan leek me dat wel zo aardig, dus zo belande ik met kippenvel in een barbershop met de airco op de hoogste stand. Grappig om te weten dat op de prijslijst vermeld werd dat het meer kost om als blanke geknipt of geschoren te worden, dan als ghanees. Gelukkig duurde het niet erg lang en liepen we al snel weer op de mainstreet, ik scoorde nog wat watermeloen en wat banku en een soort van ghanese spaghetti. Nam afscheid van Kris en toen gingen we buiten in het hostel wat eten. De banku vond ik zelf niet zo heel lekker, het is een soort zuur kleverig deeg dat je in een pittige soep doopt en dan in een keer doorslikt. De spaghetti was daarentegen wel erg lekker, en hebben we ook als avondeten gehaald. ’s Avonds zitten we vaak buiten aan een grote tafel en kletsen we wat met de andere mensen, we lezen of kaarten wat. Erg relaxed en in deze hitte, fijn om rustig aan te kunnen doen.

  • 28 November 2011 - 15:10

    Lies:

    Hoi William en Nadiah,
    Leuk die uitgebreide verhalen en foto's!!!
    Hier is het rustig in huis en langzamerhand steeds meer opgeruimd. Groetjes!!!!!

  • 28 November 2011 - 15:10

    Lies:

    Hoi William en Nadiah,
    Leuk die uitgebreide verhalen en foto's!!!
    Hier is het rustig in huis en langzamerhand steeds meer opgeruimd. Groetjes!!!!!

  • 28 November 2011 - 15:10

    Lies:

    Hoi William en Nadiah,
    Leuk die uitgebreide verhalen en foto's!!!
    Hier is het rustig in huis en langzamerhand steeds meer opgeruimd. Groetjes!!!!!

  • 28 November 2011 - 16:57

    Akkeline:

    hoi william en nadiah, het water loopt me in de mond als ik denk aan het fruit wat jullie aten, mmmm!!! veel plezier!

  • 30 November 2011 - 22:47

    Bart:

    Hee William en Nadiah,

    Erg leuk om jullie verslagen te lezen. Ik hoop dat jullie ook buiten Accra een leuke reis hebben en ik wens jullie veel plezier;)

    Groetjes Bart

  • 01 December 2011 - 20:34

    Vroomkonenman@casema:

    Opa en oma haag genieten van jullie verslagen en openen wel 19 kw=eer jullie site om te kijken of er nieuws is. Ook de foto's vinden we prachtig.
    Heel veel groeten: oma en opa

  • 02 December 2011 - 16:51

    Conny:

    Hallo Nadiah en William!
    Leuk jullie verslagen te lezen en die fotos erg leuk!!Kan me niet voortsellen dat het daar zo warm is terwijl we al in winterjassen lopen..en we eten ieder dag wat anders;-)Lieve groetjes Conny
    Veel plezier nog voor jullie!!!

  • 03 December 2011 - 14:42

    Oma En Opa:

    We hebben al zo lang niets meer over jullie gelezen en dat lezen missen we zo! Wat doen jullie overdag als het zo heet is?
    En wat en hoe eten jullie?
    Train je al voetballetrtjes William en zorg jij al voor wezen, Nadiah?
    Heel veel liefs: Oma en Opa

  • 04 December 2011 - 15:07

    Erna:

    Joepie, Nadiah gesproken via de telefoon, het gaat goed met ze. Ze zijn naar een begrafenis geweest, dat was nogal een happening met stamhoofden in vol ornaat. ze zullen er binnenkort wel over schrijven als ze ergens kunnen internetten.

  • 05 December 2011 - 08:46

    Oma En Opa:

    Gisteren hebben we sinterklaas gevierd bij Ben en Liesbet. Jullie merken natuurlijk hekemaal niets van sinterklaas, de ghanezen zullen niet wetn wie dat is. En toevallig zijn jullie zelf sinterklazen. want hij jkomt voornamelijk voor de kinderen en daar zijn jullie mee bezig.
    William heb je in Accra veel van je oude vrienden gezien?
    We zijn zo benieuwd naar wat jullie allemaal meemaken.
    Veel liefs van opa en oma

  • 05 December 2011 - 21:20

    Erna:

    Nadiah mailde vandaag dat ze binnenkort weer berichtjes kunnen plaatsen, vanuit een internetcafe is Assin Fosu. Vandaag waren ze in Cape Coast om dingen te regelen en kon ze dus even een mail sturen.

  • 09 December 2011 - 11:18

    Van Oma Lochem:

    Lieve kinderen, ik heb reeds
    eerder een verslag gemaakt, maar ik heb gezien dat het niet verzonden is, dus probeer ik het nogmaals.Hoe gaat het jullie, zijn jullie al bezig met het project waarvoor jullie zijn gegaan ?
    Afgelopen zondag met je ouders St.Nicolaas gevierd, het was ontzettend gezellig Oma is nog steeds druk met fysio ik stop heel veels liefs van Oma.

  • 10 December 2011 - 10:30

    William & Nadiah :

    Hallo allemaal,

    Ik heb bij dit verslag een foto geplaatst van een voetbalveld in Assin Fosu. Zoals je ziet een prachtig veld, ziet er zelfs groen uit. Er is een probleem, er loopt een weg doorheen. Ter plaatse hebben ze geen internet en verhalen blijven dus uit, volgens mij gaan ze morgen naar Accra en kunnen ze ons weer blij maken met nieuwe verhalen.

    Groet,

    Hans


  • 11 December 2011 - 07:20

    Akkeline:

    erna, kun je ook stukjes van de mail aan de website toevoegen? dan horen we rechtstreeks de verhalen....
    we zijn met zijn allen zo nieuwsgierig...

  • 14 December 2011 - 11:27

    Opa En Oma:

    WQe hebben drie avonden achterelkaar geprobeerd William en Nadiah te bellen, maar het is elke keer mislukt, de lijn was onduidelijk of ze namen niet op. We zouden zo graag nog eens iets van hen horen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

William & Nadiah

Jaaa, 23 november is het zo ver.. dan gaan William en Nadiah voor 5 en een halve maand naar Ghana! Vrijwilligerswerk doen bij een voetbalclub en een kindergarden, rondreizen en nog veel meer. Op deze blog zullen wij af en toe onze belevenissen met jullie in het koude Nederland delen.

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 32632

Voorgaande reizen:

23 November 2011 - 02 Mei 2012

GHANA

Landen bezocht: