Nadiah's project - Reisverslag uit Akonfudi, Ghana van William & Nadiah - WaarBenJij.nu Nadiah's project - Reisverslag uit Akonfudi, Ghana van William & Nadiah - WaarBenJij.nu

Nadiah's project

Door: william en nadiah

Blijf op de hoogte en volg William & Nadiah

14 December 2011 | Ghana, Akonfudi

Nadiah's project.
Mr. Dacosta heeft al veel gedaan in Akonfudi, hij heeft er een KinderGarden, een primary en secondary school, en een Junior High School neergezet en is nu bezig met het bouwen van een volunteerhouse, waar vrijwilligers echt hun eigen plekje hebben. Een bibliotheek en een computerruimte. Het weeshuis gebouw is af, maar nog heel kaal en was eigenlijk niet open tot dat ik kwam. Hij zegt zelf een behoefte te hebben om mensen te helpen die het nodig hebben, hij is vroeger zelf ook op jonge leeftijd wees geworden en hij probeert nu door middel van het geld dat hij met het verbouwen van citrussen en planteen verdiend nog meer te doen. Ook betaald hij voor veel van de kinderen die naar school gaan het schoolgeld en de maaltijd tussen de middag.
In het weeshuis zitten acht kinderen, tussen de vier en negen jaar oud ongeveer. Dacosta betaald ook alles voor hen, de meesten hebben allebei de ouders verloren, of de moeder verloren en de vader moet werken voor geld en kan niet voor hen zorgen. Omdat deze kinderen ook allemaal naar de school gaan, is er overdag niet zoveel te doen en moet ik dus voor de klas gaan staan in de KG. Dit zijn kinderen tussen 3 en 5 jaar, hoewel ik denk dat sommige kinderen nog maar net 3 zijn en er is ook een jongen van een jaar of 10 die of nooit onderwijs heeft gehad (hij kan niet lezen of schrijven, of engels spreken) of misschien zwakzinnig is. De eerste dag heb ik vooral gekeken wat de juf deed, en dit was vooral het alfabet, tellen, twee en drie-letter woorden schrijven en lezen en verder wat liedjes zingen.
De tweede dag dacht ik weer een beetje te kunnen afkijken om in te schatten wat ik zou kunnen doen, maar de juf liet mij achter voor de klas en ging zelf naar een andere klas om les te geven. Slik. Sta je dan voor dertig kinderen, die niet naar je luisteren en waarvan de jongsten geen eens engels verstaan, laat staan spreken. Het is dus erg lastig, want als je iets met lezen en schrijven gaat doen, hebben de jongere kinderen niks te doen. En ga je echt iets simpels doen, dan is het voor de oudste weer te makkelijk. Ook worden kinderen hier geslagen in de klas, vaak met een soort tak die tevens ook als aanwijssstok op het bord dient. Bij de wat hogere klassen, en vooral door leraren word er flink hard geslagen. En dat vind ik best lastig, want dat ben ik helemaal niet gewend! Maar de kinderen luisteren echt heel erg slecht, en bij jongere kinderen vind ik het helemaal niet leuk om streng te zijn en hier heb ik op de tweede dag al in mn allerstrengste engels wat kinderen terug op hun stoel gezet. Terwijl wanneer er een andere leraar binnenkomt ze allemaal op hun stoel vliegen en lief gaan zitten. Ze zijn volgens mij gewoon gewend pas te luisteren na een klap, en er kwamen zelfs wat kinderen na me toe om me te adviseren een klap uit te delen. ‘you must beat him if you want him to listen!’ Erg lastig, aangezien ik echt niet van plan bent kinderen te gaan slaan. Uiteindelijk heb ik een mannetje op het bord getekend en een aantal Parts of the body geprobeerd te leren. De oudere kinderen pikten het wel snel op en deden goed mee. Verder heb ik ze het alfabet en cijfers omstebeurt op laten zeggen, en wat simpele oefeningetjes gedaan. Op een gegeven moment wist ik echt niet meer wat ik moest doen, maar toen was het gelukkig 3 uur en school afgelopen. Wat was ik toen opgelucht. Ik vind het lesgeven dus nogal tegenvallen, vooral omdat taal een obstakel is, de niveau verschillen heel groot zijn en er slecht naar me wordt geluisterd.
Na schooltijd kan ik naar het weeshuis gaan, veel van de kinderen zitten ook bij mij in de klas. Maar om gewoon met ze te spelen is erg leuk, ze zijn erg lief en sommige komen heel graag naast je zitten of je hand vast houden. Ik had een engels kinderboekje meegenomen dat in de kast op de kamer lag met een heel leuk verhaal over hoe de schildpad aan een schild kwam. Maar dit was al veels te moeilijk voor ze, engels van de jongsten is echt erg slecht.
Toen gingen we maar spelletjes doen, ik leerde hun tikkertje (ze zeggen nu ook tikkie, heel grappig) en verstoppertje. De kinderen waren helemaal door het dolle heen als ze me vonden. Ik leerde ook Ghanese spelletjes, een is een liedje met bijbehorend dansje in het midden van de kring waarbij je iemand uitkiest en dan Shake Your Body doet, flink met je heupen schudden al kan ik dat lang niet zo goed als de kleine ghanese meisjes hier. En eentje met geboortedag-namen, mijn naam is Amma (madam Amma) en ik luister ondertussen zelfs al als ze dat roepen. En verder nog wat spelletjes met klappen en dansen, en uiteraard hebben we even gevoetbald. Dat vonden de jongetjes heel erg leuk. Het weeshuis zelf is heel kaal, de kinderen slapen op rieten matjes en verder is er niks, de muren zijn kaal er is geen speelgoed. Maar zoals er bij William al staat gaat hier snel verandering in komen!

  • 14 December 2011 - 23:03

    William & Nadiah :

    Het heeft eventjes geduurd voor we uitgebreid op internet konden om onze verslagjes te plaatsen, maar nu waren we in Accra en hebben we geprobeerd om het meeste van afgelopen twee weken erop te zetten. Foto's volgen nog, groetjes!!

  • 14 December 2011 - 23:05

    William & Nadiah :

    Het heeft eventjes geduurd voor we uitgebreid op internet konden om onze verslagjes te plaatsen, maar nu waren we in Accra en hebben we geprobeerd om het meeste van afgelopen twee weken erop te zetten. Foto's volgen nog, groetjes!!

  • 15 December 2011 - 08:08

    Oma En Opa:

    Wat een prachtig verslag van Nadiah.
    Zomaar voor de klas en orde houden, het zal niet meevallen.Zeker niet zonder materiaal. Ik (oma) heb ook veel hier in Den Haag voor de klas gestaan, maar met een rooster en goede boeken.
    Jullie doen prachtig werk en we zijn heel trots op jullie.
    Ik ben ook overtuigd, Nadiah, dat jij de kinderen voor je zal winnen en dat ze dol op je worden en dan is er geen ordeprobleem meer.
    heel veel liefs: Oma

  • 15 December 2011 - 12:38

    Clasien Horstink:

    Zijn er ook fotoos ?
    Ik ben zo benieuwd...

  • 15 December 2011 - 19:42

    Ido:

    klinkt allemaal heel goed volgens mij zitten jullie daar aardig op je plek!! Veel succes verder en take care.

  • 15 December 2011 - 21:33

    Conny:

    hallo hallo!
    Wouw wat een verhaal kan mij het helemaal niet voorstellen dat kinderen zo moeten leren en voor al dat er geen basis is ...denk dat het ook onder deze omstandigheden zwaar is om uberhaupt een begin te maken vind het enorm wat jullie doen ...mijn reszpekt!!!!
    WEns jullie veel succes en ook blijheid in het werk wat jullie doen.
    Lieve lieve groetjes Conny

  • 16 December 2011 - 16:28

    Renée:

    Wauw, klinkt echt spannend. Echt super dat je je de draai gevonden hebt daar, lijkt me wel lastig omdat alles zo anders is! Ben heeeeeeeeeel trots op jullie! Kisses uit Holland!

  • 18 December 2011 - 22:29

    Benk Postel:

    hoi, hartstikke goed wat je doet nadiah, lijkt me echt moeilijk om de orde te bewaren, staat er opeens een lief meisje voor de klas die niet slaat!! groetjes benk

  • 19 December 2011 - 15:55

    Oma Lochem:

    lieve Nadiah en Williamm wat een geweldig werk doen jullie daar, ik heb met veel bewondering jullie verslagen gelezen, vandaag zijn jullie precies een maand weg, heel veel liefs van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

William & Nadiah

Jaaa, 23 november is het zo ver.. dan gaan William en Nadiah voor 5 en een halve maand naar Ghana! Vrijwilligerswerk doen bij een voetbalclub en een kindergarden, rondreizen en nog veel meer. Op deze blog zullen wij af en toe onze belevenissen met jullie in het koude Nederland delen.

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 32632

Voorgaande reizen:

23 November 2011 - 02 Mei 2012

GHANA

Landen bezocht: